Sunday, July 25, 2010

Laporan Lawatan Sambil Pelajar ke Taiwan Pada 1-8 Jun 2010

Kami telah melawati industri sayur-sayuran (organik) di Taiwan pada 1-8 jun 2010 untuk meningatkan pengetahuan dan teknologi supaya mengatasi masalah pengubahan cuaca, khasnya ialah teknologi mengawal serangga pada musim panas.
Kami telah lihat petani Taiwan diserang oleh cuaca yang bertukar-tukar dan bertambah penggunaan racun kimia untuk melawan serangga, akibatnya ialah meningatkan sisa racun serangga dan kualiti suyur-sayuran direndahkan.Laporan ringkas ini berfokus kepada Kawasan Tanaman Pelancungan Pertanian di Bukit Song Bo, Nantou. Satu kawasan pertanian yang luas dan mengeluarkan tea, nanas, halia, jagung dan lain.
Kerajaan Taiwan dengan sokongan daripada Persatuan-persatuan dan Majlis Pengembangan Ekonomi Tempatan telah membina kemudahan untuk menjadikan kawasan pertanian ini sebagai kawasan Pelancungan. Kemudahan-kemudahan yang kami lihat termasuk:

1. Jalan, Longkang dang Tiang Lampu

Jalan, Longkang, Piap Air dan Tiang Lampu yang dibinakan adalah kemudahan seperti di kawasan perumahan. Tersusun dan lengkap.

2. Air dan Piap

Perigi dan piap air yang tersusun. Dinding batu mengemaskan kebun. Kami diberitahu kemudahan air adalah projek swasta dimana petani perlu menbayar untuk mendapatkan kemudahan tersebut.



3. Papan Pamiran

Papan pamiran ini memberitahu pelancung jenis tanaman tea disini ialah Sijixiang dan lain. Ia mununjukan Kawasan ini dienakkan oleh tanaman Tea.

4. Pondok Pelancung

Pondok pelancung ini mungkin kelihatan terpencil, tetapi ia menjadi tempat rehat untuk pelancung dan kelihatan kawasan pertanian sekelilingnya adalah bagitu istimewa dan cantik. Strukturnya kuat dan dibina untuk masa yang panjang, sekelilingnya bersih dan dilengkapkan dengan tiang lampu dan tong sampah.

5. Pondok Rehat

Pondok rehat ditepi jalan kelihatan seperti penghentian bas.

6. Motel dan Restoran

Motel yang kami mengadakan makanan malam dibuka oleh ketua kampong, ia juga mengeluarkan sayur organic dan menghiburkan pelagan dengan “House Make Fermentation Juice” dari nanas. Papan pamiran didirikan oleh kerajaan untuk Motel ini juga berada ditepi jalan dikawasan perniagaan kampong Ming Jian.

Kami merasa kecewa bahawa Kerajaan Negeri dan Persekutuan telah memperuntukkan banyak wang untuk membina kawasan TKPM dan ZIA, malangnya tiada satu kawasan TKPM yang mempunyai kemudahan seperti Kawasan Pertanian Pelancungan di Bukit Song Bo. Kebanyakan rancangan TKPM kita gagal maupun dalam teknologi tanaman atau perkembangan kawasan.

Projek pertanian tersebut juga menujukkan bahawa pertanian boleh berharmoni dengan pembangunan perbandaran atau perumahan dan menjadi satu kawasan yang boleh menambah nilai pembangunan dan meningkatkan pendapatan rakyat.

No comments:

Post a Comment